ZEPPELIN ERVARINGSGERICHTE SCHOOL

KLEUTER EN LAGER ONDERWIJS

Team

Als we op Zeppelin over het team spreken, dan gaat dat over de begeleiders, de zorgcoördinator en de coördinator.

Het team zit iedere week samen om na te denken over praktische en pedagogische onderwerpen.

Minstens vier keer per jaar heb je als ouder een contactmoment met de leerkracht van je kind. In het begin van het jaar ben je welkom op de klasavond, waar je de andere ouders ontmoet en uitleg krijgt over de leerstof en de werking van het komende jaar. Daarnaast zijn er individuele gesprekken tussen ouders en leerkrachten. Bij vragen of moeilijkheden kan je de leerkrachten/begeleiders van je kind aanspreken of een berichtje sturen en met hen een afspraak maken voor een babbel.

Het team van de begeleiders, de zorgcoördinator en de coördinator.

Greet – jongste kleuters
Greet vind je terug bij de jongste kleuters. Als kind was ze graag creatief bezig en speelde ze graag buiten. De scouts was dus de logische hobby voor Greet. Ze droomde er ook van om kapster te worden en dan nog wel liefst één met een gouden schaar. In plaats van haren, verzorgt ze nu de jongste kleuters op Zeppelin. Ze is graag op Zeppelin want het is een kleine school waar iedereen elkaar kent en iedereen wordt er aanvaard zoals hij/zij is. Tijdens de weekafsluiting op vrijdagmiddag wordt ze soms wat emotioneel … zo met iedereen samen, gezellig bij elkaar zitten en luisteren en kijken naar elkaar… altijd mooie momenten! Als de school dan uit is, zijn de zorg en de knuffels voor haar hondje Nolan.

Esther – jongste kleuters
Esther ontfermt zich over de jongste kleuters. Zelf was ze een echt buitenkind. De kinderen van de hele straat speelden mee met verstoppertje in alle tuinen. Als het te koud was, ging ze binnen knutselen, zich verkleden en op zolder avonturen verzinnen. Ze aten thuis groenten uit eigen hof.. haar lievelingskostje: warmoesstomp met worstjes. Ze is nog steeds graag buiten (fantastisch om planten te zien groeien!) en schildert en knutselt ook nog steeds veel, dat spreekt. Ze houdt ook van de gezelligheid die bij de verschillende seizoenen hoort. Lekker warm bij een houtvuur in de winter en bommekes doen in het zwembad in de zomer.

Jo – jongste kleuters

Jo ontfermt zich sinds dit jaar over de jongste kleuters. Zelf was ze een echt buitenkind. De kinderen van de hele straat speelden mee met verstoppertje in alle tuinen. Als het te koud was, ging ze binnen knutselen, zich verkleden en op zolder avonturen verzinnen. Ze aten thuis groenten uit eigen hof.. haar lievelingskostje: warmoesstomp met worstjes. Ze is nog steeds graag buiten (fantastisch om planten te zien groeien!) en schildert en knutselt ook nog steeds veel, dat spreekt. Ze houdt ook van de gezelligheid die bij de verschillende seizoenen hoort. Lekker warm bij een houtvuur in de winter en bommekes doen in het zwembad in de zomer.


Sanne – jongste kleuters

Op donderdag weten de jongste kleuters: vandaag komt Sanne naar onze klas! Sanne komt dan de leefgroep jongste kleuters ondersteunen als kinderverzorgster. Met twee paar handen is er meer rust en verbinding in de groep.
Als kind hield Sanne zelf heel veel van buiten spelen, rolschaatsen, en voetballen. Met twee broers was er altijd wel iets te beleven. Als Sanne niet aan het werken is, vindt ze het het allefijnst om tijd te spenderen met haar zoontje Jack.

Ann – oudste kleuters
Ann staat mee in voor de leefgroep van de oudste kleuters. Zelf was ze als kind bijna altijd aan het voetballen of buiten kampjes aan het maken en avonturen aan het beleven. Ze draagt bij aan een warme omgeving en geniet er lekker gezellig van om samen op weg te zijn met alle Zeppelinners. Ze is buitengewoon goed in vogeltjes redden die uit bomen vallen.

Helena – oudste kleuters
Helena houdt ervan om samen met de oudste en jongste kleuters te knutselen, verhalen te vertellen, tot rust te komen tijdens de yoga, … Maar wat ze elke dag doet, is genieten van de verwondering en bewondering bij de kleuters voor de wereld rondom hen.. Zelf was ze als kind vol verwondering voor de natuur. In de tuin op zoek gaan naar kleine diertjes of in het bos de verschillende bomen leren kennen. Zalig! Ze vindt dat je op Zeppelin kan zijn wie je bent. De grote zorg naar elkaar toe maakt haar nog elke dag warm.

Ellen – oudste Kleuters
Ellen vind je terug bij de leefgroep oudste kleuters. Als kind kon je haar altijd vinden met een tekenpotlood of schaar in de hand. Toen ze zelf op school zat, droomde ze ervan ballerina, egelverzorger of juf te worden. Ze had een grote liefde voor dansen, verkleden en zingen – en dat is nog steeds zo. Voordat ze bij Zeppelin aan de slag ging, werkte ze mee aan diverse musicals. Ellen houdt van de gezellige sfeer op Zeppelin en houdt van de vrijheid om samen met de kinderen op ontdekking te gaan. Als ze niet op school in de weer is, houdt ze ervan om te schilderen, haken, tekenen, dansen en zingen. En als het even kan, trekt ze naar de zee met haar surfplank.

Veerle – leefgroep 1 en 2
Veerle is begeleider in 1 en 2 en staat dus in voor het leren lezen en rekenen. Maar liefst van al is ze bezig met kleine en grote projecten uitwerken met de kinderen van leefgroep 1 en 2. Haar favoriete herinnering is dan ook het project ‘overleven’. Ze houdt van het kleine maar hechte team bij Zeppelin en blijft ook altijd mee op zoek gaan naar vernieuwing in de lessen en leertechnieken. Over onderwijs kan ze dan ook eeuwig blijven doorgaan. Ze houdt van Norah Jones, maar op de dansvloer mag het stevige rock zijn. Of drumritmes, want ze doet ook aan Taiko Drum, dat zijn van die grote Japanse trommels.

Reina – leefgroep 1 en 2
Reina vinden we terug in leefgroep 1 en 2, waar ze luistert, praat en lesgeeft met en aan de kinderen. Ze houdt van samen met de kinderen rustmomenten inbouwen, ademen, even mediteren en kracht zoeken in zichzelf en elkaar. Zeppelin is haar tweede thuis. Het is hier gezellig, veilig, warm en er is ruimte voor je mening als leerkracht. Ze krijgt energie van samen als team na te denken over de dingen en houdt van samen tijdens de weekafsluiting te genieten van liedjes en de resultaten van projecten die voorgesteld worden.

Dorien – leefgroep 1 en 2
Dorien van leefgroep 1 en 2 was als kind heel vrolijk en creatief. Knutselen, tekenen, schilderen of Lego… En wanneer er familie of vriendjes op bezoek kwamen, zorgde ze voor de animatie en betrok ze iedereen in het opvoeren van zelfgeschreven toneelvoorstellingen. Ze droomde dan ook van een toekomst als kunstenaar. Gelukkig gebeurt er op Zeppelin ook heel wat op creatief vlak. Als ze niet op Zeppelin is, beleeft ze graag avontuurlijke reizen met haar vriend. Lange wandeltochten, weg van alles met de tent en alle mondvoorraad in een rugzak. Maar een kamp met de Zeppelinleefgroep zorgt ook altijd voor fijne herinneringen.

Vanessa – leefgroep 3 en 4
Vanessa vind je in leefgroep 3 en 4. Ze is al een oudgediende bij Zeppelin en beschouwt Zeppelin ook als een tweede thuis. Veel van haar collega’s heeft ze al zoveel jaren rondom haar en kennen haar door en door. Ook haar kinderen, want die hebben ook allemaal op Zeppelin school gelopen. Wat ze echt fijn vindt aan Zeppelin, is dat je de kinderen hier echt kan zien opgroeien. Door de kleinschaligheid leer je ze al kennen als kleuter en volg je ze mee op tot ze afzwaaien. Als je dan later zo een leerling terugziet blijft het fijn om herinneringen aan hun Zeppelintijd boven te halen.

Thomas – leefgroep 3 en 4
Voor Thomas is Zeppelin de eerste school waar hij helemaal volledig achter de werking staat. Hij zou zelf als kind ook wel graag op Zeppelin naar school geweest zijn. Hij bracht toen vele uren door met zijn broer op zolder om van alles te bouwen met Lego of K’nex. Als het spel tussen vrienden ontspoorde, was hij degene die luisterde en zocht naar oplossingen om het conflict te ontmijnen. De geknipte persoon dus om mee te zorgen voor de speelplaatswerking op Zeppelin.


Mirke – leefgroep 5 en 6
Mirke brengt graag de wereld binnen bij de kinderen, maar geniet ook mee van hun onbezorgde, vrolijke denkwereld. Ze is graag op Zeppelin omdat ze het een hele gezellige kleine school vindt, die voelt als een grote familie waar iedereen elkaar kent. “’s Ochtends stap je erin en voor je het weet is de dag voorbij.” Ze was vroeger bij de Chiro en vindt het fantastisch dat ze ook met Zeppelin nog altijd van die heerlijke kampmomenten kan beleven in de Hoge Rielen, samen spelen, de natuur ontdekken, koken en eten ….

Celine – leefgroep 5 en 6
Als kind al was spelen en creëren het liefst wat Celine deed. Niet voor niets heeft ze zich later verdiept in de kracht van spelend leren. Zeppelin is voor haar dan ook een plek die aansluit bij waar ze in gelooft: een leerrijke, veilige haven waar kinderen zichzelf mogen ontdekken en leren van elkaar. Na de schooldag fietst ze naar huis, geniet ze van even uitwaaien en terugblikken op de dag. Ze laat zich graag inspireren door alles om haar heen, zoals Pippi Langkous dat kan: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!’.

Bart – leefgroep 5 en 6
Bart zorgt als begeleider van de oudste leefgroep ervoor dat onze Zeppelinners klaargestoomd worden voor de middelbare school. Zelf was hij in zijn jonge jaren misschien wel iets té leergierig en grenzen waren er om over te steken… een deugniet dus volgens zijn ouders en zijn leerkrachten. Bart houdt niet van doorbomen, maar wel van het doorgronden van zijn omgeving en de wereld, samen met leefgroep 5 en 6.

Karen – sport
Karen verzorgt de turn- en zwemactiviteiten. Ze droomde van een carrière als musicalster, maar zonder de aangeboren zangkwaliteiten kom je er natuurlijk niet. Ze wil graag veel sportieve vibes door de school sturen en vooral kinderen laten genieten van bewegen. Samen school maken, dat merkt ze op Zeppelin in de grote en kleine dingen. Samen op stap gaan voor een herfstwandeling of elkaar bezig zien tijdens de weekafsluiting … , Vorig jaar leerde ze de leerlingen de ochtendgymnastiek aan van ‘Like Me’. Sindsdien betrapt ze zich erop dat ze automatisch de pasjes begint te doen als het liedje voorbij komt.

Valerie – administratie
Valerie wil graag dat alle kinderen een fijne tijd beleven op Zeppelin. Naar eigen zeggen was ze zelf als kind een braaf meisje, dat met haar neus in de boeken zat. Je kan nog steeds bij haar terecht voor boekentips, taartrecepten, of als je vastzit met je kruiswoordraadsel. Ze is graag op Zeppelin vanwege de ongedwongen sfeer. Normaal houdt ze niet van chaos, maar wel van het soort chaos dat soms op Zeppelin heerst.

Joke – administratie
Joke doet de administratie op Zeppelin. Ze wil van Zeppelin een nog betere plek maken door er te zijn en te luisteren naar wie dit nodig heeft, door leerlingen te inspireren en ze op deze manier dingen bij te leren. Toen ze zelf nog klein was, speelde ze al het liefst met een krijtje en een schoolbord. Ze maakt dus op Zeppelin haar kinderdromen helemaal waar. Joke is graag op Zeppelin omdat er ruimte is om jezelf te mogen zijn. Ze voelt ook de warmte onder de teamleden, de kinderen en de ouders. Als lid van werkgroep Feest! organiseert ze af en toe een ‘gezelligheidje’. Eén van haar stiekeme talenten is dat ze erg goed kan opruimen en dat komt bij een feestje natuurlijk erg goed van pas.

Kaat – zorgcoördinator
Kaat is onze zorgcoördinator. Ze is er in de eerste plaats voor de leerlingen, maar natuurlijk overlegt ze ook veel met de ouders en begeleiders, … Ze werkt samen met externe partners, zoals het CLB, logopedisten…. en streeft naar een brede, veilige, fijne basis voor elk kind.

Kurt – coördinator
Als coördinator van de school probeert Kurt ervoor te zorgen dat de teamleden zich kunnen focussen op hun kerntaak: het lesgeven in klas. Daarnaast wil hij ook zichtbaar en aanspreekbaar zijn voor alle ouders en kinderen. De deur van zijn bureau staat altijd open, behalve wanneer het te koud is in de winter. Hij houdt het overzicht over het reilen en zeilen in de school: van de financiën over de afvalophaling tot het voeren van functioneringsgesprekken. Hij zorgt voor overleg met andere scholen en overheden, volgt de bestuursvergaderingen op, organiseert pedagogische studiedagen organiseren en neemt ook hele praktische taken op zoals de handdoekrollen vervangen. Gelukkig kan hij hiervoor rekenen op geëngageerde collega’s en ouders. In zijn vrije tijd vind je hem vaak op een tennisveld.

Foto’s: Sacha Jennis, Ysabel Yongeneelen, Silvia Pinto